29.3.10

Koulutus mainontaa

Spotifyssä on jo pidemmän aikaa pyörinyt ammattikorkeiden ja yliopistojen mainoksia.Oikein yököttää, nämä mainokset. Ovat nimittäin varsin stereotyyppisiä ihannekuvienmaalailuja ja ikkunoita ihan helvetin valoisaan tulevaisuuteen. Viimeisenpäälle kohderyhmäammuntaa.

Eipä siinä sikäli mitään ihmeellistä ole, että mainontaa alkaa pukkaamaan. Koulutusjärjestelmä on kasvanut tarvetta suuremmaksi ja sen merkittävin tulonlähde ovat oppilasmäärät. Rahaahan mainontaan palaa jopa 350 tuhatta euroa vuodessa, ilmeisen tyypillisiä ovat vajaan sadan tonnin lukemat. Ulkomailta aletaan oppilaita haalimaan, ellei muualta saada.

Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, ettei siinä yli 30 hlö. AMK luokassa  paljon opettajan kanssa kontaktia synny, ainakaan labratunneilla, jossa sitä juuri pitäisi syntyä. Luokat ovat järjestään ryhmälle liian pieniä, eikä edes tietokoneita ole tietokoneluokissa aina kaikille. Opettajien asenne aiheeseen on että ei voi mitään, eivätpä he kai voikaan. Johtoportaan byrokraatit oppilasmäärät päättävät, eikä heitä näytä kiinnostavan opetusympäristön laatu näiltä osin. Näin siis SeAMKissa.

4 kommenttia:

  1. Onko sillä mitään väliä miltä se mainos näyttää, kyllä kaikki tietää minkälaista koulun käynti on.

    VastaaPoista
  2. "kyllä kaikki tietää minkälaista koulun käynti on"

    Hmm, aika laveasti todettu. Koulua kun voi käydä niin monella tavalla, enemmän tai vähemmän aktiivisesti ja aiheeseen paneutuen...

    "Onko sillä mitään väliä miltä se mainos näyttää"

    No mitä enemmän huomiota herätetään, sen parempi... Luultavasti nämä mainokset (Spotifyssä) toimivat kyllä. Siitä huolimatta (ja kenties sen vuoksi) niiden tyyli ärsyttää meikäläistä.

    VastaaPoista
  3. Entimuinoin muuan nimeltämainitsematon Suomen itäisimmässä maakunnassa sijaitseva ammattikorkeakoulu, joka sivumennen sanoen käytti mainontaansa viime vuonna 350 000 euroa, ampui kyllä markkinoinnillaan opiskelijoita jalkaan. Talouden ja hallinnon koulutusohjelmassa oli yhtenä suuntautumisvaihtoehtona "markkinointi ja yritysviestintä". Syventävissä opinnoissa yritysviestinnäksi luettiin muutaman silloisen opintoviikon koulutusjakso asiakirjamalleista, siis hakemuksista, pöytäkirjoista ja muista vastaavista, jotka nyt ainakin kaupan alan koulutuksessa pitäisivät kuulua jo perusopintoihin...että se siitä yritysviestinnästä.
    Eräs koulun johtoportaan setä tuli kysymään multa mielipiteitä koulutuksen suuntautumisvaihtoehtojen markkinointiin. Annoin tulla tästä aiheesta tuutin täydeltä pohojalaasella suorapuheisuurella. Boss kääntyi kannoillaan ja marssi suu viivana kämppäänsä. Kaverini tuumasi vierestä, että sitäpä sai mitä tilasi - ja paikkansahan se kritiikki piti... Toivottavasti ovat jo kymmenessä vuodessa oppineet tämän läksyn.

    VastaaPoista
  4. Todellakin, palautetta pitää kouluille antaa, niin hyvää, mutta ehdottomasti sitä huonoakin. Ja nimenomaan myös sille byrokraattiportaalle, joka on opetuksesta vieraantunut. Ei kehitystä muuten tapahdu.

    Luokassamme on nyt muutama oppilas jotka aloittivat keväällä. Heille oli luvattu pääsy uuteen aloittavaan ryhmään, joka ei sitten toteutunutkaan. Vaikeaa on heillä ollut tämä kevät, syksyllä oli kursseja joiden oppeja oltaisiin tarvittu. Työstä kun oli jo irtisanouduttu, niin ei poiskaan ollut menemistä. Mutta silmään kustun fiilis heillekin tästä jäi.

    Itse pyrin puristamaan joka jaksosta kunnon palautteen omalla nimellä, ja onpa sillä ollut jopa vaikutusta.

    VastaaPoista